top of page
Writer's pictureSandra

Otrokovo okolje skozi njegove oči

Opazovanje je najpomembnejša metoda v montessori pedagogiki. S tem, ko opazujemo otroka, naredimo ogromno: znamo mu slediti, prepoznamo njegove potrebe, lažje ga razumemo, dopuščamo potrebno svobodo, ugotovimo morebitne ovire za otrokov optimalni razvoj in jih lažje odstranimo, lažje spremljamo njegov razvoj in mu prilagodimo okolje.


Otrok opazuje svoje prste, Foto: Shutterstock By Jan_S

V prvih treh letih življenja otrok opravi največje delo: nauči se hoditi, govoriti, skrbeti zase, se samoizgradi. Vsi koraki pa počasi vodijo v samostojnost. Seveda je njegova pot veliko lažja, če ga podpremo tako, da mu za to pripravimo ustrezno okolje, v katerem živi.

S tem, ko postane samostojen, postane svoboden - v raziskovanju in sprejemanju izkušenj iz okolja. Vse te pomembne izkušnje gradijo njegov um in ga pripravljajo na življenje. S samostojnostjo osvobodi možgane, saj preko “igre oziroma dela” in gibanja krepi vse nujno potrebne povezave v možganih. In otrok se razvije v vsej svoji polnosti.

Naša odgovornost je, da otroku pripravimo okolje, v katerem bo lahko kar najbolje izkoristil svoj notranji potencial in v obdobju prvih treh let življenja dosegel zastavljeni cilj – samostojnost.

Starša opazujeta svojega otroka, foto: Shutterstock by djile

Otroci na začetku svojega življenja potrebujejo stalnost oziroma strukturo - v prostoru, v času in pri osebah, ki so v interakciji z njim. Ta stalnost otroku omogoča, da se počuti varnega, saj je prav stalnost in ponavljanje, ter to, da ima vse svoje mesto, za otroka kot neke vrste zemljevid, oziroma referenčne točke, na katere se lahko zanese.



Nekateri odrasli smo naravnani tako, da radi pogosto prestavljamo pohištvo ali pa ima kdo izzive s tem, da stvari ne postavlja vedno na isto mesto (sama lahko rečem, da po malem spadam v obe skupini).

Dobro je, da ozavestimo eno izredno pomembno stvar – stalnost prostora in vzpostavljen red v prostoru, predvsem v prvih nekaj mesecih življenja pomaga otroku izgraditi red znotraj sebe. Vse procese in dogajanje mu pomaga ozavestiti in osmisliti.


Včasih lahko na primer novorojenčka ali trimesečnika spravi s tira že to, da smo premaknili ali zamenjali eno umetniško sliko na steni, kaj šele, če popolnoma spremenimo postavitev pohištva. To mu zatrese temelje varnosti, saj njegove referenčne točke niso več tam, kjer so vedno bile.

Torej, kaj je moj nasvet?


Stremimo k temu, da čim manjkrat prestavljamo pohištvo v prostorih, kjer se nahaja naš dojenček. Vsaj v prvih mesecih njegovega življenja.


Vaš dom skozi otrokove oči

Pri pripravi okolja se mi zdi pomembno predstaviti vam svet, kot ga vidi vaš otrok.

Kaj to pomeni?

Vse, kar vidimo mi, ni nujno, da vidi otrok, in otrok vidi veliko stvari, na katere mi še pomislili nismo.


Najmanj kar lahko naredimo, je da se po vseh štirih sprehodimo po stanovanju in opazujemo otrokovo perspektivo našega bivališča. Mogoče se sliši malo hecno, ampak tako boste morda bolje razumeli vse, o čem govorim. Namreč, ko pogledamo montessori vrtce – ti se že od vsega začetka imenujejo Hiše otrok – torej, je vse, kar je v tej Hiši, za otroke in od otrok.


Zavedam se, da je doma pogosto izziv poustvariti takšne pogoje, je pa prav zato še bolj pomembno, da vsaj majhen delček doma, po svojih zmožnostih, prilagodimo po meri otroka. Da bo le njegov. Otrokov dom. Se strinjaš z mano?


Oče in sin pečeta piškote, foto: Shutterstock by Halfpoint

Prav zato, ker pogosto ne vemo kje se lotiti sprememb, kaj vse potrebujemo in kaj pride v poštev v določeni starosti, sem pripravila spletno delavnico Pomagam ti, da narediš sam.

Odločila sem se, da se skupaj s tabo, dragi starš, sprehodim po prostorih vašega družinskega bivališča in ti za vsak prostor ponudim ideje kako lahko dom prilagodiš tako, da bo spodbujal otrokovo samostojnost in da se bo otrok doma počutil bolj sprejetega in razumljenega. Posledično se bo tudi njegovo vedenje spremenilo, saj se na ta način lahko izognete mnogim konfliktnim situacijam in čustvenim izbruhom. V tem novem okolju vašega doma, pa se pred vami pokaže otrok, ki zmore. In je zadovoljen.


Ker vem, da imamo vsi bivalne razmere različne, si lahko smiselno preurediš dom tako, kot vašim razmeram najbolj ustreza.

V delavnici izveš kako lahko, zato da spodbujamo otrokovo samostojnost, opremimo otroško sobo, kaj lahko spremenimo v dnevnem prostoru, v kuhinji, v kopalnici, v predsobi, v okolici in zunaj doma.


Če te zanima, kako bi tudi ti lahko dom približal otroku in ga tako podprl v njegovem razvoju, mi lahko pišeš na sandra@nazajkotroku.si in ti posredujem več informacij o delavnici Pomagam ti, da narediš sam.


200 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page