top of page
Writer's pictureSandra

Montessori dejavnosti za malčke - fina motorika

Dejavnosti, ki jih predstavimo otroku, v montessori pedagogiki delimo glede na to, kaj pri otroku spodbujajo. V tem zapisu bom delila kaj so montessori dejavnosti, ki spodbujajo fino motoriko pri otroku med 1. in 3. letom.

Montessori materiali 1-3
Montessori materiali za otroke med 1. in 3. letom starosti

Z vami želim deliti dejavnosti, ki jih otrok pri določeni starosti lahko že, ni pa nujno, zmore. Prav tako naj bo navedena starost le okvir in v kolikor imate starejšega otroka, ki s predlaganimi dejavnostmi še ni imel izkušenj, ga le povabite k njim in ga opazujte. V kolikor bo za svoj razvoj v tistem trenutku potreboval, kar mu dejavnost nudi, se je bo z veseljem lotil. Če ne, pa morate vi to sprejeti. Sledite mu (in njegovim interesom)!


Zaradi obširnega nabora montessori materialov in dejavnosti za to starostno obdobje, je pri posameznem materialu navedena le okvirna starost otroka in namen materiala.


Dejavnosti za spodbujanje fine motorike


Okrog 12. meseca se zgodi veliko prelomnic – otrok (lahko že) shodi, ni pa nujno, morda je vstopil tudi že v vrtec, oziroma drugo odliko varstva, če se je mama vrnila v službo. Morda uporablja že prve besede, zagotovo pa zmore že zelo veliko stvari in je mnogo spretnejši kot prejšnje mesece.


Okrog 12. meseca starosti otroku postane zanimivo natikanje in vtikanje. V ta namen mu lahko ponudimo vretena z enako velikimi kockami ali obroči, prav tako pa preproste vtikanke. Lahko, da bo v tej starosti že začel z uporabo triprstnega prijema, ni pa nujno. Lahko še naprej prijema predmete s celo dlanjo.


Umivanje dojenčka

Okrog 13. meseca mu lahko postane zanimivo ožemanje. V ta namen mu lahko pripravite dejavnost ožemanja (lahko to počne tudi z gobo med kopanjem) ali pa mu v kuhinji pripravite pomivalno korito z vodo (in peno), kjer lahko prosto raziskuje ožemanje (najprej seveda zagotovite varnost – lahko otrok stoji na »pomagalčku« ali ga drugače zavarujete na stolu). Prav tako sprejmite mokroto (oziroma poplavo). Več o tem na koncu prispevka.


Otrok bo z veseljem tudi »kopal dojenčka«, ta dejavnost pa ne le razvija njegovo koncentracijo, koordinacijo telesa, fino motoriko, razvoj mišične moči in koordinacijo oko-roka, ampak mu hkrati omogoča, da postopoma osvoji krog dela, tako da dejavnost (najprej z vašo pomočjo) pripravi, kasneje pa še pospravi, ko konča. Razvija se tudi občutek za »skrb za drugega« - predvsem pozitivne so izkušnje pri družinah, kjer pričakujejo novega člana ali pa so ga ravnokar dobili.


Prelomnica 18. meseca

Natikanje večjih perlic na vrvico

Naslednja večja prelomnica se v otrokovem razvoju zgodi okrog 18. meseca. Do takrat je izkusil že mnogo novih dejavnosti in njegovo zanimanje se je razširilo ter koncentracija povečala.


Nekateri otroci te starosti zmorejo že razvrstiti obroče različnih barv na vreteno, ali pa nizati večje lesene perlice na vrvico (nič hudega, če vaš otrok to osvoji kasneje).


Dejavnost, ki je otroku te starosti izjemno zanimiva, je hranilnik, kjer otrok že začne rafinirati svoj prijem, hkrati pa je mikavna točka, ko žetoni, kovanci ali drugi predmeti, ki smo jih za to namenili, izginejo v režo, zraven pa lahko še povročijo določen zvok, ko padejo na dno. To je dejavnost s katero se otrok pogosto lahko precej dolgo zamoti. Naj bo hranilnik tak, da ga lahko otrok tudi sam odpre in je tako pri raziskovanju in dejavnosti čim bolj samostojen.


Naslednja zanimiva dejavnost, ki je v skladu z montessori pedagogiko in ki jo lahko pripravite doma, je odpiranje in zapiranje posod (praznih embalaž krem ali drugih kozmetičnih izdelkov). S temi dejavnostmi bo otrok razvijal koordinacijo oko-roka, prav tako pa mu bo odpiranje na primer manjših posod pomagalo pri razvoju triprstnega prijema, ki je posredna priprava na pisanje.


Otrok pri letu in pol postane zelo radoveden in ključavnice in zapahi so dejavnost, ki otroka zelo pritegnejo. Idealno je, da so otroku predstavljeni ločeno, vsaka na svoji površini, saj se lahko otrok osredotoči na eno in mu pozornost ne uhaja k drugim. V kolikor pa to ni mogoče, pa obstaja mnogo izdelkov, kjer je več ključavnic in zapahov naenkrat.

Zabijanje žebljev z lesenim kladivom

V tej starosti jih pritegne tudi kladivo, zato je dejavnost zabijanja žebljev ali kroglic lahko primerna dejavnost za to. S to dejavnostjo otrok razvija fino motoriko, hkrati pa krepi tudi moč v roki, s katero zabija in nenazadnje se razvija tudi koordinacija oko-roka. Pogosto imajo otroci radi tolčenje ali udarjanje dveh predmetov enega ob drugega in prav to je dejavnost na katero ga lahko, ko prepoznamo potrebo po tem, preusmerimo (na primer: »Vidim, da bi rad zabijal/tolkel, tukaj lahko zabijaš žeblje/kroglice s kladivom.«).





Prelivanje iz lončka v lonček

Otroci z velikim navdušenjem opazujejo kaj počnemo odrasli. Zato so dejavnosti, ki posnemajo naše vsakodnevne početje, kot nalašč za to, da pritegnejo otrokovo pozornost. Tukaj imam v mislih prelaganje z žlico ali zajemalko, presipavanje, prelivanje iz lončka v lonček ali z lijem, delo s kapalko ali pretikanje/uvod v šivanje. Vse te dejavnosti lahko pripravimo otroku na mali pladenj, mu seveda pokažemo kako lahko to počne, potem pa ga pustimo, da sam raziskuje. Predlagam pa vam, da otroka doma vključite v pripravo obrokov in sladic in lahko tudi tam uri odmerjanje z žlico, prelaganje iz posode v posodo, vlivanje v modelčke in drugo. O dejavnostih vsakdanjega življenja si več lahko preberete v sledečih objavah.


Nered – sprejmimo ga!


Pomembno pri tem je, da se mi najprej sprijaznimo, da otrok na začetku ne bo dejavnosti izvajal točno tako, kot smo mu pokazali. In to je v redu. Dokler ne uničuje ali škodi sebi ali drugim, ga pustimo, da prosto raziskuje. Ko pa se na primer polije tekočina po tleh ali pa razsuje karkoli smo mu dali za prelaganje, pa ga povabimo, da nered skupaj pospravimo. To je odlična priložnost za učenje tega, kako pospravimo za seboj. Otroka lahko povabite: »O, poglej, polilo se je. Se spomniš kje so pospravljene krpe? Hitro pobrišiva, preden komu spdrsne. Ali pa: »O, toliko peska se je razsulo po tleh. Najbolje, da ga hitro pometeva preden se raznosi po vsem stanovanju.«


Ko smo se dotaknili pospravljanja nastalega nereda je morda dobro, da vas spodbudim še, da otroku priskrbite malo omelo ali metlo in smetišnico in nekaj krp za brisanje tal, ki jih postavite na točko, kjer jih bo otrok lahko vedno našel na istem mestu.


Za vse starše, ki težje prenašate nered (kaj je popolnoma v redu in razumljivo), pa svetujem, da se tem dejavnostim raje izognete ali pa uporabite za prelaganje kakšne večje predmete (na primer cofe, žogice za namizni tenis, lesene kroglice ali kaj podobnega), saj bo pospravljanje takega nereda mnogo lažje. Lahko pa na primer delo z vodo ponudite otroku v toplejših mesecih na zunanjih površinah okrog domovanja (na primer na balkonu, terasi ali vrtu).


SLIKE: Shutterstock

436 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page